Weer terug naar de kust

Caldas de Reis - Vilanova de Aurosa

Dinsdag 04 oktober 2022

Vilanova de Arousa, Spanje

Zoals gisteren al aangegeven vandaag een eigen wandeling uitgezet tussen vermelde plaatsen.
Met behulp van MAPS.ME had ik een wandeling uitgezet van ongeveer 22 km met een maximale stijging van 93 m. Via Google had ik gezien dat er een pad langs de rivier liep wat ons een heel eind de richting op zou leiden
Onderweg minder services aanwezig tot ongeveer halverwege waar een hotel zou moeten zijn, dus bij vertrek in de bar van Timonel eerst ontbeten en dit keer met een verse sinaasappelsap erbij.
Omdat wij een eigen route liepen die anders was dan de Camino naar Santiago werden we bij de eerste " verkeerde" stappen al gewaarschuwd dat de route de andere kant op was. Natuurlijk heel lief en behulpzaam bedoeld, onderweg zou dit nog een aantal keren gebeuren🤗.
Het eerste gedeelte Caldas de Rei uit liep langs de Rio Umia, een kleine stroom die waarschijnlijk bij meer water best wel pittig kan zijn. Lopend langs deze rivier kende de wandeling weinig verloop anders dan heel langzaam naar beneden. Ook hier al meteen aangesproken door 2 dames die duidelijk aan hun dagelijkse wandeling bezig waren dat de camino toch echt de andere kant op was en dat we echt wel verkeerd liepen. Na uitleg onze kant werd het duidelijk dat wij de goede kant opliepen en dat er een weg was zoals wij deze bedacht hadden. Het was een beetje heiig weer, niet echt helder maar zeker niet mistig.
Na een kleine 4 km kwamen we uit bij een redelijk recent aangelegd voet-fietspad uit, de Via Verde do Salines richting Vilagarcis, een mooi pad wat ons ongeveer 6 km verder bracht op onze route. Onderweg ook een mooi aangelegde picknick plaats met voorheen uitzicht op de rivier maar dat uitzicht was inmiddels ingenomen door wild groei van bosschages.
Halverwege in hotel Cipres even de tijd genomen voor koffie en een croissant. Het hotel ligt in het dorp Cipres en ligt aan de doorgaande weg. Het was er erg stil maar misschien ook nog wel vroeg voor mensen die willen lunchen. We hadden niet de indruk dat er veel hotelgasten waren gezien de lege parkeerplekken.
Weer op het pad bleek dat we iets te ver waren doorgelopen en een aangepaste route aangeboden kregen die nu meer door dorpsgebied liep. Vanaf nu alleen maar asfalt en auto's als tegenliggers.
We liepen door kleine dorpjes, zonder enig richting aangegeven en hopende dat de route ook goed zou zijn. Achteraf misschien iets omgelopen maar ook dat heeft weer zo zijn charmes want je komt dan op plaatsen die je anders nooit gezien zou hebben.
De route liep nu ook door industriegebied en langs de haven van Vilagarcis de Aurora en dat was nu niet bepaald het mooiste gedeelte van de dag, vanaf daar weer langs de kust met een prachtig uitzicht op de Ria sw Arousa, die we de volgende dag zouden gaan bevaren, en verder binnendoor naar onze eindbestemming in Vilanova de Arousa.
Bij de herberg, a Salazon,  aangekomen kan een 1ste indruk soms heel verkeerd zijn want waar de buitenkant er armoedig uitzien is de binnenkant fraai. Een nieuwe herberg die er piekfijn uitzien en van alle gemakken voorzien. Bij binnenkomst werden aller vriendelijks ontvangen door de gastheer en kregen vers koud water aangeboden.
Na het installeren, douchen, uitrusten en plannen gemaakt voor de rest van de dag gingen we het dorp verkennen met natuurlijk ook een bezoekje aan een cafe. Tevens voor morgen tickets voor de boot gekocht bij het servicepunt.
Later in de avond zijn we gaan eten in een restaurant wat was aanbevolen door mede-pelgrims en waarbij we dan natuurlijk allemaal bekende gezichten tegen kwamen.
Rond 22.15 uur terug in het hostel om mee te krijgen dat Ajax vreselijk klop heeft gekregen van Napoli.
We liggen nu met 4 personen op een 5 persoons kamer waarbij nu, 23.02 uur, de anderen al liggen te slapen.

Bijzonderheid van de dag was wel dat de rugzak van Bob niet was afgeleverd.
Bleek dat er geen transport is tussen Caldas de Reis en Vilanova de Arousa. De gastheer van deze herberg heeft geregeld dat iemand de rugzak heeft opgehaald zonder dat wij daar extra voor moesten betalen, hoe attent en servicegericht!
Morgen met de boot richting Padron en dat wordt weer een vroegertje omdat de boot om 8.00 uur vertrek.