De rivier als gids

Pola de Lena - Meires del Camino

De Sancta Ovetensis verzet zich nog steeds tegen verovering. Het is nog 30 kilometer lang door de stroomgebieden van de Caudal en de Nalón. De eerste helft loopt langs comfortabele rivierpaden, met bezoeken aan Villallana, Ujo - met Romeinse reminiscenties - en Mieres del Camino, met overblijfselen van een mijnindustrie die al in verval is geraakt. Het tweede gedeelte, dat verre van besmet is door de nabijheid van de Asturische hoofdstad, passeert op comfortabele wijze de Alto del Padrún en stort zich in een pad om af te dalen naar Olloniego.

Dag 5 op de San Salvador, 4 september 2021, Mieres del Camino, Spain

Gisteravond gezellige avond gehad!
Pola de Lena is tot nu toe de grootste plaats waar we zijn geweest, veel mensen op straat, veel cafe's etc. Op een pleintje eerst iets gedronken en daarbij is het een vermaak om te zien hoe de obers de cider, hier een regionale drank, met veel bravoure wordt geschonken. Het schijnt ook een functie te hebben het schenken van de cider van hoogte. Het koolzuur gaat eruit wat overigens aan de smaak niets afdoet.

Bijzonder vond ik ook dat de mensen op het terras van de bar continu werden voorzien van toastjes, tapas en noten. Zal je niet verbazen dat dit ook de bar was met de meeste klandizie.
Zoals gemeld had Nacho een tafel gereserveerd in een restaurant aan het plein waar we heerlijk hebben gegeten. Lokale gerechten hebben veel aftrek en dat betekend hier nog steeds veel vlees op je bord. Ook inktvis is een veel geserveerde maaltijd.
Het eten was heerlijk en we hebben er lekker van genoten.
Terug in het hotel was ik inmiddels niet meer de enige want gelijktijdig met mijn aankomst kwamen er nog nieuwe gasten binnen, ik denk een familie gezien de omgang met elkaar.

Heerlijk geslapen en weer een lekkere frisse douche genomen en mij gevoegd bij Nacho & Paolo die inmiddels bij een café aan het ontbijt zaten, Andy had weer zijn eigen pad gekozen en die zouden we vandaag ook niet meer zien. Ook in de morgen speelt het sociale gebeuren zich af op straat want hebben we ontbeten buiten op het trottoir maar dat kan ook wel als het in de ochtend al 20 gr is.

De route van vandaag was Hollands, vlak en alleen maar asfalt, dat loopt dan ook wel weer  lekker en liep groten deels langs de Rio Lena die vlak voor Ujo samen komt met de Rio Aller om dan verder te gaan als Rio Caudal waar al het water uiteindelijk aan de noordkust in de Golf van Biskaje stroomt

Net buiten Pola de Lena zagen wij een man onder een viaduct met al zijn "hebben en houwen" zitten, ik dacht aan een bedelaar maar had het mis. Zag er goed verzorgd uit en bleek een pelgrim te zijn die al een half jaar op pad is. Begonnen vanuit Sevilla maakt hij in ieder dorp waar hij langs komt een tekening en bijpassend verhaal. Deze Henrique liet ons zijn tekeningen zien van diverse plaatjes in Spanje en hoopt er een boek van te kunnen maken. Een bijzondere ontmoeting die hem weer een "menu van de dag" opleverde voor bijzondere man.

Zoals gezegd de route was vlak en op asfalt, het was vandaag een prachtige dag met veel zon en warme temperaturen, wel weer even lekker na de vochtige dagen van afgelopen week. Het is gedeelte een aparte weg voor wandelaars en fietsers noemen ze de Paseo del Cholesterol en loopt tot Vilayanna. Van daar moesten we langs de weg waar de auto's ook rijden dus af en toe even opletten. Gelukkig was het niet druk met auto's dus dat viel mee. Vanaf Ujo konden we weer apart van de weg wandelen over een nieuwe paseo, deze liep tot aan Mieres del Camino.
Een korte etappe die ons al even over 13.00 uur op de plaats van bestemming Universitada Mieres, bracht,  zij hebben hier in het studentenhuis een herberg gemaakt. De plek waar ik nu ben doet me ook denken aan het zusterhuis van het Johannes ziekenhuis in Zaandam waar ik in opleiding veelvuldig te vinden was maar dat is dan ook alweer een jaar 45 geleden.
Na de check-in weer even een lekkere douche genomen, iedere kamer heeft een eigen douche en toilet, en even op bed gelegen om de tijd te doden.
We hadden weer een tafel gereserveerd bij restaurant Fabada Asturië,  op het plein waar ook het stadhuis aan ligt. Een prima restaurant met opnieuw heerlijk eten, heerlijk uit de zon bij een lekkere temperatuur. Het is een van de betere restaurants, het menu bestond uit veel vlees en bonen maar ook nu weer bijzonder lekker!
Na de maaltijd zijn we verder de stad gaan verkennen en dan kom je vanzelf uit op het Plaza de Reqejo met het monument van de cider en de grote kerk. Nu is Mieres del Camino niet een echt grote stad maar je kan er wel een uurtje of zo door brengen in de binnenstad en er is ook nog wel wat te zien.
In de avonduren zijn we in de stad wat gaan drinken en niet te laat weer terug naar de "herberg".

Citaat van de Dag:

Er zijn mensen die reizen om te verdwalen, er zijn mensen die reizen om zichzelf te vinden. Gesualdo Bufalino, Italiaans schrijver 1920-1996

Camino San Salvador 2021

Foto's van de Dag

Dag 6: Meires del Camino - Oviedo